• 30 dagen retourgarantie
  • Gratis verzending vanaf €40,- of 4 boeken
  • Alle boeken met zorg gecontroleerd

De Strijd Om Het Curriculum

Onderwijssociologische perspectieven op inhoud, vorm en zeggenschap
Maak tweedehands je eerste keus
  • 30 dagen retourgarantie 
  • Gratis verzending vanaf 4 boeken of 40 euro
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden
Niet op voorraad... Seintje? Vul je e-mail adres in en wij sturen je een e-mail als het boek weer op voorraad is.
ISBN
9789044118278
Bindwijze
Hardcover , Overigen
Taal
Nederlands
Uitgeverij
Garant Uitgevers p/a Maklu B.V.
Aantal pagina's
170

Waar gaat het over?

Over de vraag wat leerlingen op school moeten Ieren, wordt verschillend gedacht. Ook over de wijze van leren is er veel discussie, zoals nu weer blijkt bij `het nieuwe leren' en het competentiegericht opleiden. En wie bepaalt eigenlijk wat leerlingen moeten leren — is dat de overheid, de docent of de arbeidsmarkt? Deze vragen staan centraal in de bijdragen in deze bundel. Curriculumvernieuwing wordt gezien als een permanente strijd tussen betrokkenen, zoals overheid, maatschappelijke groeperingen, ouders, docenten en leerlingen. Het gaat daarbij om de zeggenschap over inhoud en vorm van het leren op school. Onderwijssociologen en andere onderwijswetenschappers laten in dit boek, op basis van hun onderzoek. zien hoe het onderwijs momenteel wordt vernieuwd, welke discussies in de diverse sectoren worden gevoerd en welke praktijken zich ontwikkelen. Naast zeven bijdragen over het Nederlandse onderwijs, wordt de strijd om het curriculum in een internationaal perspectief geplaatst en is er aandacht voor ontwikkelingen in het Vlaams onderwijs. De Nederlandse bijdragen richten zich op onderwerpen als: de mogelijkheden die een grotere autonomie voor scholen biedt voor een schoolspecifieke invulling van het curriculum, de opmars van het competentiegericht opleiden, de wenselijkheid van het onderwijzen van abstracte normen in het onderwijs, het realiseren van een brede ontplooiing in het beroepsonderwijs, de opvattingen van docenten over de invoering van het studiehuis en de wijze waarop docenten de opeenvolgende vernieuwingen ondergaan en er een eigen invulling aan proberen te geven. Met deze onderwijssociologische perspectieven op het curriculum willen de auteurs een bijdrage leveren aan een meer open discussie over wat leerlingen moeten leren, hoe leren vorm kan krijgen en wie bepaalt wat er wordt onderwezen.
Lees verder

Recensies

Gemiddelde waardering van 0 van 5 sterren

0 recensies

Meer in Onderwijs

Tweedehands Beetje gebruikt
34,10
Tweedehands Als nieuw
7,15
Tweedehands Als nieuw
20,04
Tweedehands Echt gebruikt
15,60
Tweedehands Als nieuw
22,85
Tweedehands Beetje gebruikt
14,85
Tweedehands Beetje gebruikt
34,10
Tweedehands Als nieuw
7,15
Tweedehands Als nieuw
20,04
Tweedehands Echt gebruikt
15,60
Tweedehands Als nieuw
22,85
Tweedehands Beetje gebruikt
14,85